Hvordan du går frem for å håndtere de digitale eiendelene avhenger av hva den avdøde hadde spesifisert av ønsker i sitt testament, samt hvor innholdet er lagret.

Før du kontakter aktøren(e) hvor innholdet er lagret, må du samle nødvendig dokumentasjon

De fleste aktører vil kreve at du sender inn et dokument som beviser din fullmakt. Det skal være tilstrekkelig å sende en kopi av fullmakten på digitale eiendeler som ligger i testamentet, sammen med en kopi av skifteattest som beviser at dødsfallet har funnet sted.

Slik går du frem:

  1. Last ned den avdødes testament fra Min side på Justify. Dersom du har blitt nevnt i avdødes testament, vil du automatisk få tilgang til den dokumentasjonen som er nødvendig etter at vi har mottatt melding om dødsfall fra Folkeregisteret.

  2. Få en kopi av avdødes skifteattest fra Tingretten.

Dette kan du gjøre etter at du har samlet nødvendig dokumentasjon:

Send en henvendelse om å få tilgang til, eller eventuelt slette innhold (avhengig av hva den avdøde ønsket), direkte der hvor avdøde har lagret sitt digitale innhold.

Under finner du veiledning til hvordan du kan gå frem overfor ulike aktører.

Apple iCloud

Bestill time per telefon ved å få inn på følgende link. Velg "andre emner om Apple ID"

https://getsupport.apple.com/?caller=psp&PRKEYS=PF23

Google Drive

Følg linken under og følg detaljene der om hvor du skal sende dokumentasjon

https://support.google.com/accounts/troubleshooter/6357590?hl=no#ts=6357586

Microsoft OneDrive

For kunder i Europa vil Microsoft besvare ikke-kriminelle stevninger og rettskjennelser, som er behandlet i Microsoft Irland Operations Ltd.

Send en kopi av dokumentasjoen til følgende adresse:

Microsoft Irland Operations Ltd

70 Sir John Rogerson’s Quay, Dublin 2, Irland

Se følgende link for flere detaljer:

https://support.microsoft.com/nb-no/office/få-tilgang-til-outlook-com-onedrive-og-andre-microsoft-tjenester-når-noen-har-gått-bort-ebbd2860-917e-4b39-9913-212362da6b2f

Jottacloud

Send dokumentasjonen på e-post til følgende adresse

support@jottacloud.com

Telenor MinSky

Ta kontakt på via telefon. Følg linken under for mer informasjon

https://support.min-sky.no/hc/en-us/articles/236352848.html

Dropbox

Her kan du finne relevant informasjon

https://help.dropbox.com/nb-no/accounts-billing/settings-sign-in/access-account-of-someone-who-passed-away

Facebook / Meta

Her kan du finne relevant informasjon

https://nb-no.facebook.com/help/1518259735093203

Og her finner du informasjon om hvordan du sender inn din forespørsel

https://nb-no.facebook.com/help/contact/228813257197480

Snapchat

Her finner du relevant informasjon

https://slettmeg.no/slik-sletter-du-deg-fra-snapchat/

Instagram

Her finner du relevant informasjon

https://help.instagram.com/264154560391256/?helpref=search&query=død&search_session_id=57b21d9ae882167c953bf98ea6b220a3&sr=0

Twitter

Her finner du relevant informasjon

https://help.twitter.com/en/rules-and-policies/contact-twitter-about-a-deceased-family-members-account

YouTube

Her finner du relevant informasjon

https://support.google.com/accounts/troubleshooter/6357590?hl=en#ts=6357652

LinkedIn

Her finner du relevant informasjon

https://www.linkedin.com/help/linkedin/ask/ts-rdmlp

Fant du svaret?